VoorDiL

De Koninklijke Belgische Bosbouwmaatschappij (KBBM, België), in samenwerking met deMendel-universiteit, Brno (Mendelu, Tsjechië), de‘Instituut de Genech (UFA, Frankrijk), de’Technisch Instituut voor de Tuinbouw Gembloux (ITH, België) en de Center of Agroforestry Development (CDAF, België), heeft een nieuw Erasmus+ project gelanceerd met de naam «ForDiL» voor «digitaal leren in de bosbouw». Het hoofddoel van dit project is het bevorderen van het leren over gemengd bosbeheer met behulp van digitale hulpmiddelen.



Het MCCS is een op ecosystemen gebaseerde, integratieve aanpak die het behoud, de instandhouding en het gebruik van bossen in al hun multifunctionaliteit wil bevorderen. Deze aanpak is gebaseerd op verschillende principes zoals het behoud van bosbedekking, de bescherming van zeldzame soorten, enz. Deze principes kunnen variëren naargelang de specifieke context van elk land, maar zijn over het algemeen gebaseerd op het begrijpen, gebruiken en respecteren van de natuurlijke dynamiek van bosecosystemen, vanuit een economisch, ecologisch en sociaal perspectief. De MCCS-benadering is gericht op het bevorderen van de veerkracht van bosecosystemen, een fundamentele uitdaging in het licht van klimaatverandering als we gezonde, multifunctionele bossen willen doorgeven aan toekomstige generaties.

Met deze leermiddelen kunnen leerlingen de impact van bosbouwactiviteiten in het bos beoordelen.
Concreet is een marteloscoop een bosbouwlocatie, meestal rechthoekig, met een oppervlakte van één hectare, waar alle bomen worden genummerd, in kaart gebracht en geregistreerd. Op basis van deze gegevens en de resultaten van de fictieve hamerslag die de leerling uitvoert, begeleidt en evalueert een softwareprogramma de keuzes van de leerling op het vlak van bomenkap/behoud.
Een travailloscoop werkt volgens hetzelfde basismodel, maar heeft als doel de resultaten van verschillende bosbouwkundige ingrepen en de effecten (economisch, ecologisch) gunstig of ongunstig voor onregelmatig opstandbeheer te testen.
Met deze toestellen, die echte oefenateliers zijn, kunnen leerlingen individueel of in groep oefenen in het veld, de balans opmaken, vergelijken en de resultaten bespreken.


Het doel van het project is om een autonoom digitaal trainingsinstrument te creëren. Het is gericht op huidige en toekomstige boseigenaren en -beheerders (studenten in bosbouw- of bosbouwopleidingen aan beroepsscholen en instellingen voor hoger onderwijs), om hun vaardigheden in deze nieuwe benadering van bosbeheer te ontwikkelen. Er zijn verschillende specifieke activiteiten gepland, waaronder de ontwikkeling van een marteloscoop en een travailloscoop waarin de SMCC-benadering is geïntegreerd.

Na een onderzoeks- en ontwerpfase werken de partners aan het ontwikkelen en testen van deze twee apparaten, die vervolgens worden geïntegreerd in een applicatie die in het veld kan worden gebruikt. Studenten en docenten van de partnerinstellingen zijn betrokken bij de testfasen en profiteren van uitwisselingen met andere Europese studenten over SMCC in relatie tot verschillende bosopstanden
Het verwachte resultaat van het project is een applicatie die beschikbaar is in het Engels, Frans en Tsjechisch en die de doelgroepen een digitaal educatief hulpmiddel biedt waarmee ze zelfstandig kunnen experimenteren met SMCC.
Dit project is eind 2023 gestart en zal 3 jaar lopen.

Lees alles over het ForDiL-project en de voortgang ervan in een uitgebreid artikel in het tijdschrift Silva Belgica van de SRFB.


2025


Gedurende 4 dagen werd het ForDiL-team verwelkomd door zijn Franse partner, de UFA Bavay, die deel uitmaakt van het Institut de Genech. Hier is een terugblik op wat we tijdens de reis hebben geleerd.

Van 13 tot 17 mei kwam het ForDiL-team bijeen in Brno, Tsjechië. Tussen het boeken van vooruitgang met het project en het ontdekken van de Universiteit van Mendelu, was het een rijk en leerzaam verblijf.

Gedurende 4 dagen kwamen studenten, docenten en bosbouwexperts uit België, Frankrijk en Tsjechië samen in Gembloux om te discussiëren over gemengde bosbouw met doorlopende kruinen.

Het ForDiL-project is geïnspireerd op twee internationale digitale toepassingen: I+Trainer en Sylvotheque. Hun doelstellingen zijn verschillend, maar ze bieden een goede basis voor reflectie.

ForDiL brengt Belgische, Franse en Tsjechische spelers samen om dit Erasmus+ project op Europees niveau te ondersteunen.


2024


Het doel van het project is het ontwikkelen van een zelflerende toepassing voor SMCC gebaseerd op het maken van marteloscopen.

Deze eerste bijeenkomst eind 2023, in België, markeert de start van het project «Forest Digital Learning», ondersteund door het Erasmus+ programma.


2023



Activiteiten

Événements

Momenteel geen evenementen.

Artikelen

Nog geen artikelen geschreven

Deze pagina is automatisch vertaald door AI. Als je fouten of onvertaalde zinnen ziet, meld dit dan via mail.

Zin om te lezen?